groente en fruit
Eten

Waarom het zo belangrijk is om groente en fruit te eten

Het is tegenwoordig in de mode om op je eten te letten. Veel mensen zijn niet helemaal tevreden met hun lichaam. Hoe zorg je ervoor dat je een stapje dichterbij je doel komt? Door op je voeding te letten bijvoorbeeld. Ook kun je uren in de sportschool gaan staan. Toch is het dan belangrijk dat je dan ook op je voeding let als je het gewenste resultaat wilt bereiken. Maar voeding is niet alleen belangrijk om overtollige kilo’s weg te werken. Door gezond te eten voel je je echt beter. Ook functioneer je beter. Lees in deze blog waarom het goed is om groente en fruit te eten.

Relevante link: MCR Machinery

Verschil tussen groente en fruit

Fruit en groente zijn termen voor planten. Fruit heeft bijna altijd betrekking op de vrucht en schijnvrucht. Groente heeft altijd betrekking op de eetbare delen van de plant, zoals de wortel, de steel, het blad, het zaad en de bloem. Fruit hoeft vaak niet gegaard te worden, groente wordt meestal wel gegaard. 

Vitamines en mineralen

Een lichaam heeft behoefte aan vitamines en mineralen. Deze stoffen zijn onmisbaar voor een goed functionerend lichaam. Als je een tekort aan een vitamine of mineraal hebt dan kun je hier ziek van worden. Vroeger hadden zeemannen vaak een tekort aan vitamine C, dit resulteerde in de ziekte scheurbuik. Elke soort groente of fruit heeft zijn eigen arsenaal aan vitamines en mineralen. Het is dus aan te raden om te variëren. 

Vezelrijk

Groente en fruit is ook erg vezelrijk. Waar zijn vezels goed voor? Vezels zorgen ervoor dat je darmen goed werken en dat je stofwisseling goed gaat. Ook zorgen vezels ervoor dat je voller zit en dus minder gaat snaaien. Ook helpen vezels bij het verlagen van je cholesterolgehalte. 

Aanbevolen hoeveelheid

Hoeveel groente en fruit wordt aanbevolen per dag? Er wordt 200 gram fruit en 250 gram groente aanbevolen door het voedingscentrum. Veel mensen komen hier echter niet aan. Hoe kom je hier gemakkelijk aan? Zorg dat je overdag twee of drie stuks fruit eet en ‘s avonds een flinke portie groente.