Eten

Minder vlees eten? Dit zijn de beste vleesvervangers

Wil jij minder vlees eten en op die manier het milieu een handje helpen? Er zijn veel manieren om toch de belangrijke voedingsstoffen die in vlees zitten te consumeren, zonder dat je daarvoor alle dagen vlees hoeft te eten. Zo is er tegenwoordig in elke supermarkt een uitgebreide afdeling voor vegetarisch vlees te vinden, waardoor je toch kunt genieten van een heerlijke burger, zonder dat je daarvoor vlees hoeft te eten. Daarnaast zijn er diverse vleesvervangers die dezelfde voedingsstoffen als vlees, vis en gevogelte bevatten. Wij hebben de belangrijkste, meest veelzijdige vleesvervangers voor je op een rijtje gezet.

Noten

Eén van de meest bekende vleesvervangers zijn noten. Noten zitten boordevol belangrijke vitamines, eiwitten en mineralen die op allerlei manieren bijdragen aan het functioneren van lichaam en geest. Hierdoor vormen ze niet alleen uitstekende vleesvervangers, maar zijn ze sowieso onmisbaar in een gezond voedingspatroon. Noten zijn verkrijgbaar in allerlei verschillende soorten, waardoor er voor iedereen een passend nootje beschikbaar is. Om optimaal van alle gezonde voedingsstoffen van noten te genieten, is het belangrijk dat je kiest voor rauwe, onbewerkte noten. Onbewerkte, rauwe noten bevatten al hun voedingsstoffen in de meest optimale vorm. Daarnaast hebben ze geen nadelige gevolgen voor de rest van jouw gezondheid. Noten zijn heerlijk door een salade, een ontbijtgerecht of een vegetarische pasta, maar kunnen ook uitstekend gebruikt worden om allerlei heerlijke gerechten mee te bakken. De mogelijkheden zijn eindeloos.

Peulvruchten

Peulvruchten, zoals bonen, soja, kapucijners en linzen, bevatten net als vlees eiwitten, ijzer en diverse soorten vitamine B. Hierdoor vormen ze een uitstekende vervanger voor vlees, vis en gevogelte. Peulvruchten zijn niet alleen gezond, ze zijn ook lekker en bieden bovendien eindeloos veel mogelijkheden in de keuken. Van heerlijke wraps tot smaakvolle bonenschotels, met peulvruchten kun je tientallen heerlijke maaltijden op tafel zetten.

Zeewier

Misschien niet het meest aantrekkelijk klinkende alternatief, maar wist je dat zeewier vol zit met allerlei belangrijke voedingsstoffen? Zeewier bevat onder andere calcium, jodium, magnesium en diverse vitamines, waardoor dit een uitstekend alternatief vormt voor vlees. Zeewier is verkrijgbaar in allerlei verschillende soorten en variaties, zodat er voor iedereen een passende variatie verkrijgbaar is. De smaak kan omschreven worden als zilt of zout, waardoor zeewier ook een uitstekende smaakmaker voor allerlei soorten gerechten vormt. De meest bekende toepassing van zeewier is bij sushi, maar als je minder vlees wilt eten zul je vis ook moeten laten staan. Gelukkig kan zeewier ook uitstekend verwerkt worden door een vegetarische pasta. Meer inspiratie nodig? Op internet zijn talloze zeewier recepten te vinden.