Eten

Afslanken met een voedingsschema

Afslanken met een voedingsschema

Het lijkt wel alsof de kilo’s er niet af willen. Je beweegt toch echt bijna wel elke dag, maar eet je ook goed? Goed eten is net zo belangrijk als voldoende beweging. Maar wat is dat nou zo’n voedingsschema en kan ik dat ook gebruiken? Waarom is dat handig? Wil je dit weten? Lees dan verder!

Goed eten is net zo belangrijk als voldoende beweging

Wat is een voedingsschema?

Een voedingsschema is niets anders dan een schema waarin staat wat je moet eten. Het klinkt heel simpel, maar zo ligt het in de praktijk niet. In elk schema moet rekening worden gehouden met het individu. Ieder mens heeft andere behoeften tijdens het afslanken en dus moet met ieder mens rekening worden gehouden. Wel belangrijk is dat je let op je calorieën. Als je meer calorieën verbrand dan dat je eet, dan val je af. Doe dit niet in te grote verschillen want dan kan het slecht uitpakken, je kunt zelfs ziek worden. Het beste is om dit geleidelijk te doen. Zo hou je het ook het langste vol.

Wie gebruikt een voedingsschema?

Iedereen kan een voedingsschema gebruiken. Je moeder, je buurman en ook je vriend of vriendin. Het hangt er per persoon vanaf of je een schema wilt gebruiken of niet. Welk schema je gebruikt, hangt af van je doelstelling. Er zijn mensen die willen 5 kilo afvallen, maar er zijn ook mensen die 20 kilo willen afvallen. Dit zijn allebei schema’s voor afvallen, maar beide zullen anders eten en waarschijnlijk ook andere voedingsmiddelen consumeren.

Een voedingsschema gebruiken tijdens het afslanken

Als je gewicht wilt kwijtraken is het verstandig om een voedingsschema te hanteren. Je wilt weten hoeveel en wat je kunt eten als je gewicht wilt verliezen. Dit verschilt per persoon. Ieder mens is anders en ieder lichaam werkt ook anders. Wat voor je buurman werkt, hoeft voor jou niet te werken en andersom ook niet. Wat voor jou wel werkt, hangt af van een aantal dingen, dit zijn onder andere je gewicht, lengte, lichaamsbouw en doelstelling. Let er dus goed op dat als je een schema samenstelt het wel bij jou past en niet gemaakt is voor een ander. Mocht dit wel zo zijn dan kun je of te veel of niet genoeg afvallen. Enkele voordelen van een voedingsschema zijn:

  • Het geeft je rust
  • Je eet niet te veel
  • Je doel bereik je sneller
  • Je kunt voor een aantal dagen koken

Voedingsschema in combinatie met sporten

Om af te vallen is het niet alleen belangrijk dat je voldoende beweegt, maar ook dat je goed op je eten let. Als je deze twee niet goed combineert dan kan dit het resultaat beïnvloeden en kan het langer duren voordat je bij je doel bent. De beweging kun je bijvoorbeeld halen uit fietsen, wandelen of hardlopen. Er wordt aangeraden om minstens 150 minuten per week inspanningen te verrichten die of matig- of intensief zijn. Hoe meer je beweegt hoe meer energie je verbrandt. Dit betekent dat je de energie weer moet aanvullen met gezonde voeding.

Conclusie

Als je afvalt dan is het verstandig om dit te doen met een voedingsschema. Je weet op deze manier precies wat je mag eten en ook wat je niet mag eten. Er wordt hierbij gelet op het aantal calorieën dat je inneemt. Dit verschilt per persoon en daarom is het verstandig om een persoonlijk voedingsschema te nemen. Zo weet je dat je het juiste eten eet en niet te veel of te weinig. Wil je nog dichter bij je doel komen dan kun je naast het letten op je voeding ook letten op het bewegen. Deze combinatie is ideaal voor afvallen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *